Warning: Function ereg() is deprecated in ..../includes/class_postbit.php(345) : eval()'d code on line 281

Warning: Function ereg() is deprecated in ..../includes/class_postbit.php(345) : eval()'d code on line 296

Warning: Function ereg() is deprecated in ..../includes/class_postbit.php(345) : eval()'d code on line 281

Warning: Function ereg() is deprecated in ..../includes/class_postbit.php(345) : eval()'d code on line 296
سلام میهمان گرامی برای استفاده از کلیه امکانات انجمن لطفا ثبت نام کنید جهت عضویت در انجمن اینجا کلیک کنید بعد از عضویت شما تمامی امکانات انجمن که در اختیار کاربران می باشد در اختیار شما قرار خواهد گرفت.همچنین اگر قبلا ثبت نام کردید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
آشنایی با ecam
انتخاب رنگ سبز انتخاب رنگ آبی انتخاب رنگ قرمز انتخاب رنگ نارنجی انتخاب رنگ تیره انتخاب رنگ زرد انتخاب رنگ بنفش
خوراک آر اس اس توییتر فیس بوک
آیا میدانید :
هواشناسی
آپلود سنتر
تعرفه تبلیغات
مترجم انلاین
لینکستان

از شما دوستان و علاقمندان به صنعت هوانوردی دعوت میشود در مطالب و نظرات انجمن شرکت کنید تابتوانیم سایتی اموزشی و پربار را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم .
https://telegram.me/pilotairline
نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2

موضوع: آشنایی با ecam

  1. Top | #1

    http://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gifhttp://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gifhttp://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gifhttp://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gifhttp://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gifhttp://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gif

    بلند اسمان جایگاه من است
    تاریخ عضویت
    Jan 2015
    عنوان کاربر
    سرپرست سایت
    شماره عضویت
    1
    میانگین پست در روز
    0.36
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    502
    تشکر ها
    7
    تشکر شده 7 بار در 5 ارسال.
    حالت من : Narahat
    نوشته های وبلاگ
    2

    رتبه نمایشگاه

    آشنایی با ecam


    کلمه ECAM ازElectronic Centeralize Aircraft Monitor گرفته شده است. هدف از ECAM نشان دادن سلامتی سیستم های مختلف هواپیماست تا خلبان بتواند با خیالی آسوده به پرواز خود ادامه داده و اگر مشکلی پیش آمد این سیستم نقص به وجود آمده را سریع به خلبان گزارش دهد.

    یکی از عواملی که باعث حذف شدن مهندس پرواز در هواپیما های جدید شد این سیستم می باشد.


    قطعات اصلی یک ECAM عبارتند از :

    دو عدد CRT ، که معمولا در سمت چپ و راست Center Instrument Panel قرار دارند تا خلبان و کمک خلبان دید خوبی روی آن داشته باشند و در طول پرواز اطلاعات پروازی مورد نیاز را به آنها بدهد.

    و از یک Control Unit که در وسط Pedestal قرار دارد تشکیل شده است.


    (ECAM(LH یا (Warning Display(WDاطلاعاتی از قبیل شرایط هواپیما در آن لحظه، نشان دادن نقص در بخشی از سیستم و یا راه رفع عیب را نشان می دهد.

    (ECAM(RH یا (System Display(SDبرای نشان دادن دیاگرام سیستم های مختلف به کار می رود و معمولا به صورت اتوماتیک کار می کند به طور مثال هنگامی که APU استارت می خورد جمله APU Running در WD به نمایش درآمده و همزمان با آن دیاگرام APU و یا به عبارتی صفحه APU روی SD رسم می شود.

    وقتی سرعت APU تقریبا به 95 درصد رسید ، 15 ثانیه بعد صفحه APU جای خود را به صفحه Engine می دهد زیرا موتور ها در حال استارت زدن می باشند. توجه داشته باشید که جمله APU Running تا آخرین لحظه وتا زمانی که APU را Off نکرده ایم روی Memo Page باقی می ماند. Memo Page صفحه اصلی ECAM(LH) می باشد.

    این سیستم طوری طراحی شده است تا :

    1-به Crew هشدار میدهد که نقصی در یکی از سیستم ها به وجود آمده است. این هشدارها به صورت شنوایی و بینایی می باشند( که در مباحث بعدی خدمتتان عرض می کنم)

    2-شناسایی نقص و نشان دادن راه تصحیح آن در کمترین زمان ممکن

    3-نشان دادن سیستم معیوب و رسم دیاگرام آن قسمت



    اگر نوشته روی ECAM به رنگ کهربایی ( Amber ) باشد به معنای Abnormal Situation می باشد

    اگر نوشته روی ECAM به رنگ قرمز (Red ) باشد به معنای Emergency Situation می باشد.



    این نکته بسیار مهم است که اگر اتفاق وخیمی برای یکی از سیستم رخ داد ECAM بتواند آن را تفکیک و تجزیه کند. برای این موضوع هردو CRT توسط Symbol Generator Unit ( SGUs ) ها ی مجزا از هم کار می کنند. اگر نقصی برای یک SGU به وجود آمد SGU دیگر بتواند هر دو ECAM را راه اندازی کند.

    جرئیات ECAM(LH) که به صفحه Memo مشهور است:

    صفحه Memo در واقع کار یک یاد آورنده به Crew را انجام می دهد و سیستم ها و عملکردهای موقتی که در طول پرواز نرمال انجام می شود را یادآوری می کند. تیتر Memo همیشه به رنگ سبز بوده و خطی زیر آن ( Underline ) وجود دارد.

    در کنار تیتر یعنی دقیقا در کنار Memo کلمه T.O INHIB یا LDG INHIB ظاهر می شود که به رنگ ارغوانی می باشد. این کلمات نشانگر این است که درهنگام Take Off و Landing ، ECAM در فاز بازدارنده است و این بدین معنی است که در طول Take Off و Landing اگر نقصی غیر ضروری پیش آمد روی ECAM نشان داده نمی شود تا حواس خلبان پرت نشود ولی اگر موتور آتش گرفت آن را روی ECAM نمایش می دهد چون جزهشدارهای اصلی برای هواپیما می باشد.

    سیستم ECAM تمامی اطلاعات را دسته بندی و ذخیره کرده و هر زمان که نیاز باشد آنها را نشان می دهد.

    در پایین صفحه Memo اطلاعاتی در دو خط به صورت دائم به نمایش در می آیند که عبارتند از:

    CG : The Center Gravity of an Aircraft

    GW : The Current Gross Weight of an Aircraft

    T-Fuel : Total Amount of Fuel of an Aircraft

    TAT : Total Air Temperature of an Aircraft

    اگر اطلاعات ورودی که به FMS می دهیم کامل نباشد و اطلاعات هریک از این موارد در دسترس نباشد مقادیر به صورت X و به رنگ کهربایی نمایش داده می شود.


    Phase of Flight Page :
    همانطوری که گفته شد بیشتر اخطارها در زمان Take Off و Landing توسط ECAM به نمایش در نمی آید. به محض اینکه برق ECAM وصل شد و در حالت On قرار گرفت صفحه Door روی ECAM(RH) به نمایش در می آید و خلبان می تواند قبل از استارت زدن موتورها و Taxi از بسته بودن درها و مجهز بودن درها به سرسره مطمئن شود .

    اگر تیتر به رنگ سبز بود معرف این است که این صفحه در حالت اتوماتیک است و اگر تیتر به رنگ سفید بود معرف Manual بودن صفحه می باشد.

    صفحه Wheel به محض اینکه دومین موتور استارت خورد ظاهر می شود. به محض اینکه هواپیما Take Off کرد صفحه Engine به نمایش درمی آید.

    صفحه Cruise به محض اینکه Slat ها بسته شد و هواپیما Level قرار گرفت این صفحه به نمایش درمی آید. این صفحه تا زمانی که Landing Gear Lever پایین داده نشده روی صفحه باقی می ماند هرچند که خلبان در طول پرواز مرتبا صفحه های دیگر و به عبارتی دیگر سیستم های دیگر را کنترل می نماید.

    وقتی صفحه Cruise محو شد جای خود را به صفحه Wheel می دهد و درتمام مدت Landing این صفحه به نمایش در می آید. به محض اینکه موتور اول Shut Down شد صفحه Door به نمایش در می آید و تا زمانی که آن را Off نکرده ایم به نمایش خود ادامه می دهد.

    صفحه Cruise یک صفحه قراردادی بوده ونمی توان آن را به صورت Manually انتخاب نمود .

    در این صفحه اطلاعاتی از قبیل وضعیت مو تورها ، تهویه هوا ، ارتفاع کابین و فشار کابین به نمایش در می آید.

    Static Air Temperature ( SAT ) فقط در صفحه Cruise به نمایش درمی آید.



    ( ECAM ( RH

    از (ECAM ( RH به عنوان نمایشگر سیستم ( SD ) استفاده می شود. این ECAM دیاگرام سیستم را برای Crew به نمایش در می آورد. Unit این قسمت در مرکز Pedestal قرار دارد. 12 Pb روی این Unit قرار دارد که می توان 12 صفحه یا به عبارتی 12 سیستم را به صورت Manually انتخاب نمود.

    همه علائمی که در( ECAM ( RH طراحی شده اند قابل فهم ، مبنی بر درک مستقیم و طوریست که خلبان را دچار اشتباه نمی کند.

    بعضی از عناصری که به صورت موقت در مدار قرار می گیرند مانند Anti-Ice زمانی نمایش داده می شوند که در حال کار باشند.



    Panel کنترل ECAM به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از :

    1-کنترل کلی برای صفحه نمایش و SGUs

    2-کلیدهای جداگانه برای انتخاب صفحات مختلف
    بلند اسمان جایگاه من است

  2. Top | #2

    http://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gifhttp://up.vbiran.ir/images/qndtfn66fcrrq7cw6yh.gifhttp://up.vbiran.ir/images/qndtfn66fcrrq7cw6yh.gifhttp://up.vbiran.ir/images/qndtfn66fcrrq7cw6yh.gifhttp://up.vbiran.ir/images/qndtfn66fcrrq7cw6yh.gif

    تاریخ عضویت
    Oct 2018
    عنوان کاربر
    هوانورد
    شماره عضویت
    214
    میانگین پست در روز
    1.46
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    34
    تشکر ها
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال.
    برای مشاوره پزشکی، دندانپزشکی و روانشناسی به لینکهای زیر مراجعه کنید:

    میهمان عزیز شما مجاز به دیدن لینک ها نیستید
    عضویت

    میهمان عزیز شما مجاز به دیدن لینک ها نیستید
    عضویت

    میهمان عزیز شما مجاز به دیدن لینک ها نیستید
    عضویت

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
twitter facebook rss
yahoo google
انجمن بانک اطلاعاتی هوانوردی ایران در زمستان 94 کار خود را آغاز نمود و تا کنون سعی داشته تا قدمی هر چند کوچک در راه صنعت هوانوردی کشور عزیزمان گام بردارد. همچنین وظایف این انجمن اموزش و اطلاع رسانی به علاقمندان صنعت هوانوردی کشور عزیزمان می باشد. مدیریت شده توسط : بانک اطلاعاتی هوانوردی ایران .

اکنون ساعت 10:36 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4.5 می باشد.

ایمیل پست الکترونیکی مدیریت سایت : info@pilotairline.ir
پیامک سامانه پیامکی : 30002650900900