علیرضا جهانگیریان | در حال حاضر یکی از نقاط ضعف صنعت حمل و نقل هوایی کشور کمبود ناوگان است. از دیگر مشکلات صنعت حمل و نقل هوایی سن بالای* ناوگان است.
اگر در حال حاضر 300 فروند هواپیمای فعال در ناوگان هوایی کشور وجود داشته باشد می*توانیم پاسخگوی نیاز مسافران باشیم اما فعلاً تعداد هواپیماهای فعال کشور کمتر از 150 فروند است.
پس از مذاکرات 1+5 و برنامه اقدام مشترک فعالیت*هایی انجام شد تا فشار تحریم*ها بر صنعت هوایی کشور کاهش یابد تا بدین ترتیب ناوگان هوایی کشور از نظر تعداد و کیفیت و خدمات درخور شأن ملت ایران باشد.

در بخش خدمات فرودگاهی نیز طبق استانداردهای بین*المللی فرودگاه*های بین*المللی باید الزاماتی داشته باشد، حضور بخش گمرک، بخش گذرنامه، ترمینال*های مناسب، شرایط خاص باند پرواز و فرود و تجهیزات خاص پروازی از الزاماتی است که موجب می*شود فرودگاه بین*المللی شود.
در حال حاضر 20 فرودگاه بین*المللی در کشور وجود دارد اما آنهایی که گواهینامه بین*المللی دارند کمتر از این تعداد است.

در بخش تاخیرات نیز بروز برخی از تأخیرها به دلیل شرایط نامناسب جوی و برخی دیگر به دلیل مشکلات فنی هواپیماها است. صنعت حمل و نقل هوایی کشور درگیر تحریم*های ناجوانمردانه است و در همین شرایط تأمین قطعات هواپیما برای ایرلاین*ها با مشکل انجام می*شود که همین نبود قطعه، یکی از دلایل بروز تأخیرات پروازی است.

در این زمینه سازمان هواپیمایی کشوری آئین*نامه تأخیرات پروازی را تدوین و به ایرلاین*ها ابلاغ کرده است، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه*های کشور و شرکت*های هواپیمایی در حال تلاش هستند تا پروازها با کمترین تأخیر انجام شود. البته در این راستا با برخی از شرکت*های هواپیمایی نیز برخورد قانونی شده است.

در بخش صدور مجوزهای پروازی برای پرواز یک هواپیما همه مجوزها طبق ضوابط بین*المللی صادر می*شود و هیچ کشوری نمی*تواند خارج از ضوابط بین*المللی ایکائو، مجوز پروازی صادر کند.

سازمان هواپیمایی کشوری ایران هم طبق ضوابط و مقررات سازمان جهانی هواپیمایی کشوری، در سال*های اخیر «سیستم» و «رویه*ها» را نظارت و *می*کند؛ البته سالانه یک* بار «بازرسی» نیز انجام می*شود و داکیومنت*ها، تاریخچه و قابلیت پرواز هواپیما از نظر امکانات حیاتی بررسی می*شوند.

شرکت*های هواپیمایی باید طبق نظام*نامه که به تصویب سازمان هواپیمایی رسانده*اند برای هر پرواز مجوز پرواز صادر کنند.

در انجام یک پرواز هر بخش مسئولیت خود را بر عهده دارد، مثلاً اگر شرکت هواپیمایی مجوز پروازی را صادر کند اما خلبان از پرواز امتناع ورزد با مسئولیت خلبان پرواز کنسل می*شود؛ خلبانان* در واقع فرماندهان هواپیما هستند.

منبع: تین نیوز