شاید برای بسیاری از علاقه مندان به صنعت هوانوردی این سوال مطرح شود که خلبان ها چگونه در شرایطی که اصلا دید وجود ندارد و مه و ابر سطح باند را پوشانیده اند اقدام به فرود مینمایند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که ابتدا فرودگاه باید به دستگاه ناوبری به نام ILS CAT […]

شاید برای بسیاری از علاقه مندان به صنعت هوانوردی این سوال مطرح شود که خلبان ها چگونه در شرایطی که اصلا دید وجود ندارد و مه و ابر سطح باند را پوشانیده اند اقدام به فرود مینمایند؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که ابتدا فرودگاه باید به دستگاه ناوبری به نام ILS CAT III C مجهز باشد. این سیستم با ارسال سیگنال، هواپیما را در مسیری قیف مانند وارد کرده و به سمت باند هدایت می نماید.
البته دانستن این نکته که خلبان ها هم باید توانایی استفاده از این فن آوری را داشته باشند ضروریست یعنی اصطلاحا Rating فرود بدون دید را داشته و در ضمن برای باند فرود هم باید از چراغهایی بنام Runway center line استفاده شود که این چراغ ها از نوع کفی بوده و در محور مرکزی باند نصب می شوند.
فاصله این چراغها بسته به RVR فرودگاه ۱۵ یا ۳۰ متر میباشد.
رنگ نور آنها از ابتدای باند تا ۹۰۰ متر مانده به انتهای باند به رنگ سفید ،* از ۹۰۰ متر تا ۳۰۰ متر مانده به انتهای باند یکی در میان سفید و قرمز و ۳۰۰ متر انتهایی به رنگ قرمز می باشد .
این چراغها در سیستم ILS CAT II به بالا نصب می شود.