Warning: Function ereg() is deprecated in ..../includes/class_postbit.php(345) : eval()'d code on line 281

Warning: Function ereg() is deprecated in ..../includes/class_postbit.php(345) : eval()'d code on line 296

Warning: Function ereg() is deprecated in ..../includes/class_postbit.php(345) : eval()'d code on line 281

Warning: Function ereg() is deprecated in ..../includes/class_postbit.php(345) : eval()'d code on line 296

Warning: Function ereg() is deprecated in ..../includes/class_postbit.php(345) : eval()'d code on line 281

Warning: Function ereg() is deprecated in ..../includes/class_postbit.php(345) : eval()'d code on line 296
سلام میهمان گرامی برای استفاده از کلیه امکانات انجمن لطفا ثبت نام کنید جهت عضویت در انجمن اینجا کلیک کنید بعد از عضویت شما تمامی امکانات انجمن که در اختیار کاربران می باشد در اختیار شما قرار خواهد گرفت.همچنین اگر قبلا ثبت نام کردید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
مراقبت پرواز همه را زیر نظر دارد
انتخاب رنگ سبز انتخاب رنگ آبی انتخاب رنگ قرمز انتخاب رنگ نارنجی انتخاب رنگ تیره انتخاب رنگ زرد انتخاب رنگ بنفش
خوراک آر اس اس توییتر فیس بوک
آیا میدانید :
هواشناسی
آپلود سنتر
تعرفه تبلیغات
مترجم انلاین
لینکستان

از شما دوستان و علاقمندان به صنعت هوانوردی دعوت میشود در مطالب و نظرات انجمن شرکت کنید تابتوانیم سایتی اموزشی و پربار را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم .
https://telegram.me/pilotairline
نمایش نتایج: از 1 به 3 از 3

موضوع: مراقبت پرواز همه را زیر نظر دارد

  1. Top | #1

    http://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gifhttp://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gifhttp://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gifhttp://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gifhttp://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gifhttp://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gif

    بلند اسمان جایگاه من است
    تاریخ عضویت
    Jan 2015
    عنوان کاربر
    سرپرست سایت
    شماره عضویت
    1
    میانگین پست در روز
    0.36
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    502
    تشکر ها
    7
    تشکر شده 7 بار در 5 ارسال.
    حالت من : Narahat
    نوشته های وبلاگ
    2

    رتبه نمایشگاه

    مراقبت پرواز همه را زیر نظر دارد

    مراقبت پرواز همه را زیر نظر دارد
    با بروز هر سانحه هوایی، توجه مردم خیلی زود به موضوع امنیت سفرهای هوایی و هواپیماها جلب می شود. به راستی چرا با این همه پیشرفت های علم و فناوری، باز هم در قرن بیست ویکم، بدون هیچ دلیل مشخص، هواپیمایی از صفحه رادار محو و ارتباطش با مراکز کنترل قطع می شود؟
    چرا پس از گذشت این همه مدت، هنوز هم باقیمانده های هواپیما پیدا نشده است؟ مهم تر از همه اینکه آیا احتمال دارد در آینده باز هم چنین فاجعه هایی روی دهد؟ برای آشنایی با تجهیزات و فرآیندهایی ایمنی هوایی با آقای میثم صمدی کمک خلبان شرکت هوایی ایران ایر گفت وگو کردیم. وی سابقه شش سال خدمت دارد و مدت ها کمک خلبان هواپیماهای فوکر100 بود و هم اکنون نیز کمک خلبان ایرباس600 است.

    یکی از مهم ترین روش های کسب اطلاع از وضعیت هواپیما، ارتباط مداوم هواپیما با برج مراقبت و مرکز کنترل پرواز است. اصولا مراکز کنترل چگونه با هواپیماها و خلبان ارتباط دارند؟
    این ارتباط ها به دو صورت ارتباط کلامی و ارتباط غیرکلامی صورت می گیرد. در روش ارتباط کلامی، خلبان وضعیت هواپیما و پرواز را به مراکز کنترل اطلاع می دهد و در صورت نیاز از آنها راهنمایی می گیرد. در ارتباط غیرکلامی نیز هر هواپیمایی ابزاری به نام ترانسپوندر دارد که بسیاری از ویژگی های پرواز مانند سرعت و ارتفاع هواپیما را پیوسته به مراکز کنترل اطلاع می دهد و در نتیجه به جز خلبان، مراکز کنترل پرواز هم در جریان وضعیت هواپیما و پرواز هستند.

    برج مراقبت در اساس چه وظایفی برعهده دارد و چه کارهایی می کند؟ هواپیماها در هر پروازی با برج مراقبت در ارتباطند و برج مراقبت هم با کسب اطلاعات از خلبان، وضعیت ترافیک هوایی را مدیریت می کند. برج مراقبت برای کنترل فضای پروازی کشور، اطلاعات و فرمان های خاصی را به هر هواپیما می دهد، برای مثال به یک هواپیما می گوید در این ارتفاع پرواز کنید یا به هواپیمای دیگر می گوید با این سرعت و در این جهت خاص پرواز کنید. برج مراقبت با این تبادل دایمی اطلاعات، حرکت همه هواپیماها را نیز زیرنظر دارد و از برخورد آنها با یکدیگر در آسمان پیشگیری می کند.
    در ابتدای پرواز، خلبان اجازه روشن کردن موتورها را اخذ می کند که اخذ این مجوز، به معنای این است همه مجوزهای لازم برای پرواز هواپیما تهیه شده و از آن لحظه به بعد، تحت نظارت دوایر مراقبت پرواز است. پس از روشن شدن موتورهای هواپیما، سیستم های خودکار، اطلاعات فنی مربوط به قسمت های مختلف هواپیما را ذخیره می کنند.
    البته در برخی از کشورها تا زمانی که هواپیما در سطح زمین است، نظارتی روی آن نیست، ولی در کشورهای پیشرفته حتی در این مرحله نیز بر کارهای هواپیما نظارت می شود. مراقبت پرواز با استفاده از اطلاعاتی که از ترانسپوندر هواپیما دریافت می کند در جریان وضعیت هواپیما و پرواز قرار می گیرد. امروزه ترانسپوندرها اطلاعات جامعی را به دوایر مراقبت پرواز می دهند.
    هد ترانسپوندر یک کد چهاررقمی دارد که ویژه همان پرواز است و در تمام پروازها نشان دهنده آن پرواز است و در داخل و خارج کشور هر پروازی را با این شماره می شناسند. پیش از این، فناوری به کاررفته در ترانسپوندر ها چندان پیشرفته نبود و در نتیجه اطلاعات کمی به کنترلر (کنترل کننده) منتقل می شد.
    کنترل کننده فقط نقطه ای را می دید که نشان دهنده هواپیما بود و علاوه بر این، ارتفاع و سرعت نیز مشخص می شد اما ترانسپوندرهای جدید، اطلاعات کامل تری مانند ارتفاع، سرعت، زاویه حرکت، سرعت کاهش یا افزایش ارتفاع را به کنترل کننده اطلاع می دهد. کنترل کننده نیز با جمع آوری چنین اطلاعاتی از هواپیماها، مسیر و سرعت حرکت آنها را مدیریت می کند.
    اگر ترانسپوندر هواپیما به هر دلیلی خاموش شود، دوایر مراقبت پرواز دیگر اطلاعی از هواپیما ندارند و خود خلبان با ارتباط های کلامی با برج مراقبت در تماس است و اطلاعاتی مانند ارتفاع و سرعت را به آنها گزارش می دهد.

    مسیر حرکت هواپیماها از پیش تعیین شده است یا برج مراقبت و خود خلبان می تواند تغییراتی در این مسیر پدید آورد؟
    [مسیر کلی حرکت هواپیماها، از قبل مشخص است. البته ممکن است این مسیر مستقیم باشد یا ممکن است مسیر مستقیم و خط راستی نباشد، ولی در هر صورت از قبل مشخص شده است. حداقل و حداکثر ارتفاع نیز از قبل مشخص شده است.
    ولی با این همه دست کنترل کننده تا حدود زیادی باز است و می تواند برای یک مقصد خاص، از میان چند گزینه، مسیر خاصی را انتخاب و هواپیما را در همان مسیر هدایت کند. در عین حال یکی از مهم ترین موضوعاتی که خلبان هواپیما و برج مراقبت درباره آن با یکدیگر هماهنگی می کنند، موضوع سرعت حرکت و دیر یا زود رسیدن به مقصد است.
    البته شرط اصلی انتخاب مسیر این است که کنترل کننده، هواپیما را در صفحه رادار خود ببیند و ترافیک مسیرهای انتخابی نیز امکان این کار را به برج مراقبت بدهد. یکی از عوامل که در این زمینه دست خلبان و مرکز کنترل را بازمی گذارد، انتخاب ارتفاع های مختلف برای هواپیماهاست، به این معنا که در یک زمان مشخص چند هواپیما می توانند در یک مسیر خاص و با یک مبدأ و مقصد معین پرواز کنند، زیرا یک هواپیما در ارتفاع 30هزارپایی، دیگری در 32هزاروسومی در 35هزار پایی پرواز می کند و در نتیجه مشکلی برایشان پیش نمی آید.

    در مورد ترانسپوندرها گفتید که مشخصات هواپیما را به برج مراقبت انتقال می دهد. ترانسپوندر معمولا چه مشخصاتی را گزارش می کند؟ ترانسپوندر مشخصات فنی را ارایه نمی دهد بلکه مشخصاتی مانند موقعیت، سرعت و ارتفاع و مسیر حرکت و موقعیت زمینی را اعلام می کند. البته برج مراقبت می تواند با اطلاعاتی که از هواپیما به دست می آورد، حتی اگر هواپیما یک مایل از مسیر درست خود منحرف شود، متوجه وضعیت شده و آن را به خلبان گزارش دهد تا خلبان یک بار دیگر به مسیر درست برگردد.

    به جز اطلاعاتی که از برج مراقبت می رسد، آیا خود خلبان هم می تواند از وجود هواپیمایی دیگر در مسیر حرکت خود باخبر شود؟
    بله. در هواپیماها سیستمی به نام TCAS وجود دارد که به معنای سیستم ممانعت از برخورد است. این دستگاه تمام هواپیماهایی را که در جهت حرکت هواپیما یا خلاف جهت حرکت آن و همچنین دوهزارپا بالاتر و دوهزارپا پایین تر از هواپیما در حرکت هستند را به خلبان گزارش می دهد. این ابزار به خلبان ها کمک می کند که بتوانند از ترافیک هوایی اطراف خود باخبر شوند و در صورت لزوم، برای اجتناب از برخورد کارهای لازم را انجام دهند مثلا ارتفاع پرواز را تغییر دهند.
    مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و تصاویر را مشاهده کنید. برای ثبت نام و دیدن تصاویر اینجا کلیک نمائید .
    [TCAS سیستمی هوشمند است و در صورت نزدیک شدن هواپیما، خلبان ها را آگاه می کند. وقتی که سرعت نزدیک شدن هواپیماها یا سرعت اوج گیری و کاهش ارتفاع هواپیما، زیاد و در حد خطرناکی باشد، TCAS یک هواپیما به او دستور می دهد که اوج بگیرد و TCAS هواپیمای دیگر به او می گوید از ارتفاع خود کم کند. پس می بینیم این دستگاه بسیار کارآمد است و اگر شما با خلبان ها صحبت کنید، می بینید همه آنها خاطراتی از کارآیی این دستگاه دارند. با توجه به کارآیی این دستگاه است که همیشه خلبان ها باید به گفته های TCAS گوش بدهند و فرامین آن را اجرا کنند. حدود 15سال است که TCAS عرضه شده و خوشبختانه از آن زمان به بعد، از تعداد سانحه های هوایی بسیار کم شده است.

    برای آگاه شدن از مشکلاتی که احیانا باعث اختلال در کار پرواز شده اند، چه تمهیداتی اندیشیده اند؟
    هر هواپیما یک جعبه سیاه دارد که مشخصات فنی پرواز مانند دما و فشار و ارتفاع در آن ذخیره می شود، اما علاوه بر آن هر هواپیما، دستگاهی به نام ELT دارد که جایگاه هواپیما را نشان می دهد، یعنی وقتی ضربه شدیدی به هواپیما وارد شود، این دستگاه فعال شده و سیگنال هایی را می فرستد. در این حالت، مسوولان اتفاق های غیرمترقبه، اطلاعات سیگنال های دریافتی را بررسی می کنند و متوجه می شوند این سیگنال ها از کجا ارسال می شود. البته همان طور که گفتم این دستگاه در صورت واردشدن ضربه شدید فعال می شود و تا 30 ساعت می تواند سیگنال بفرستد.
    بلند اسمان جایگاه من است

  2. Top | #2

    http://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gifhttp://up.vbiran.ir/images/qndtfn66fcrrq7cw6yh.gifhttp://up.vbiran.ir/images/qndtfn66fcrrq7cw6yh.gifhttp://up.vbiran.ir/images/qndtfn66fcrrq7cw6yh.gifhttp://up.vbiran.ir/images/qndtfn66fcrrq7cw6yh.gif

    تاریخ عضویت
    Oct 2018
    عنوان کاربر
    هوانورد
    شماره عضویت
    209
    میانگین پست در روز
    0.54
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    17
    تشکر ها
    1
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال.
    نوشته های وبلاگ
    3
    اگر سوالی در زمینه خرید و فروش دارید به لینک امضا مراجعه کنید
    میهمان عزیز شما مجاز به دیدن لینک ها نیستید
    عضویت
    میهمان عزیز شما مجاز به دیدن لینک ها نیستید
    عضویت
    /

  3. Top | #3

    http://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gifhttp://up.vbiran.ir/images/qndtfn66fcrrq7cw6yh.gifhttp://up.vbiran.ir/images/qndtfn66fcrrq7cw6yh.gifhttp://up.vbiran.ir/images/qndtfn66fcrrq7cw6yh.gifhttp://up.vbiran.ir/images/qndtfn66fcrrq7cw6yh.gif

    تاریخ عضویت
    Oct 2018
    عنوان کاربر
    هوانورد
    شماره عضویت
    209
    میانگین پست در روز
    0.54
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    17
    تشکر ها
    1
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال.
    نوشته های وبلاگ
    3
    اگر سوالی در زمینه خرید و فروش دارید به لینک امضا مراجعه کنید
    میهمان عزیز شما مجاز به دیدن لینک ها نیستید
    عضویت
    میهمان عزیز شما مجاز به دیدن لینک ها نیستید
    عضویت
    /

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. مقاله ای پیرامون ارزیابی کلی Su-27 و MiG-29
    توسط admin در انجمن هواپیماهای جنگنده
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 01-21-2015, 12:45 PM
  2. کنکورد، زیبای غول پیکر
    توسط admin در انجمن هواپیماهای مسافر بری
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 01-20-2015, 08:51 PM
  3. هواپیمای اندونزیایی گم شد
    توسط admin در انجمن اخبار عمومی
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 01-17-2015, 10:34 PM

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
twitter facebook rss
yahoo google
انجمن بانک اطلاعاتی هوانوردی ایران در زمستان 94 کار خود را آغاز نمود و تا کنون سعی داشته تا قدمی هر چند کوچک در راه صنعت هوانوردی کشور عزیزمان گام بردارد. همچنین وظایف این انجمن اموزش و اطلاع رسانی به علاقمندان صنعت هوانوردی کشور عزیزمان می باشد. مدیریت شده توسط : بانک اطلاعاتی هوانوردی ایران .

اکنون ساعت 10:28 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4.5 می باشد.

ایمیل پست الکترونیکی مدیریت سایت : info@pilotairline.ir
پیامک سامانه پیامکی : 30002650900900