ابراهیم مرادیدر پی
میهمان عزیز شما مجاز به دیدن لینک ها نیستید
عضویت
رئیس اتاق بازرگانی پس از یک سفر هوایی و انتقاد وی از کنترلر ترافیک هوایی در صفحات اجتماعی، مدیر کل مراقبت پرواز در بیانیه ای به وی پاسخ داد:
“بر اساس مصوبات سازمان جهانی هواپیمایی کشوری (ICAO) و سازمان جهانی کار (ILO)، حرفه ی کنترل ترافیک هوایی (مراقبت پرواز) یکی از پیچیده ترین، پر مسئولیت ترین و پر استرس ترین مشاغل جهان است که مهمترین وظیفه آن برقراری جدایی های استاندارد بین پروازها و پیشگیری از برخورد آنها با یکدیگر و با موانع در مناطق کنترل شده می باشد. هنگامی که این ویژگی ها به شرایط کاری داخل کشور (با توجه به سالیان متمادی تحریم صنعت هوانوردی از سوی دشمنان انقلاب که اثرات آن فرسودگی تجهیزات زمینی و فرسودگی ناوگان هوایی را در برداشته است و نیز چندین برابر شدن پروازها طی سال های اخیر و …) تعمیم داده شود، بر هر ذهن منصف و بی غرضی محرز می گردد که سخن کارشناسان و تحلیل گران صنعت هوانوردی در مورد کنترلرهای ترافیک هوایی ایران و مقایسه ی آنها با رزمندگان جبهه های دفاع مقدس و جانبازی و فداکاری های آنان، سخنی متقن و بر مبنای واقعیت هاست. کنترلرهای ترافیک هوایی مدت هاست که در شرایط فوق الذکر ملزم به ارایه ی سرویس های استاندارد بین المللی هستند. اما علیرغم همه این کاستی ها، بی وقفه و ایثارگرانه ایمنی پروازها را به قیمت جان خویش تأمین کرده اند.چه در دوران قبل از برجام و چه در دوران پس از آن، کمتر شغلی در کشور می توان نام برد که مانند حرفه ی کنترل ترافیک هوایی منطبق بر فرمایشات مقام معظم رهبری بر مدار اقتصاد مقاومتی و تبدیل علم و مهارت به ثروت ملی قرار داشته باشد.لازم به یادآوری است که درآمدهای ارزی کشور از محل ارایه ی سرویس مراقبت پرواز به پروازها، یکی از منابع مهم و مورد تأکید وزیر محترم راه و شهرسازی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.اظهار نظر افراد در حوزه های غیر تخصصی بدون شک می تواند منجر به اشتباهاتی شود که چه بسا با یک پرسش از کارشناسان آن حوزه، قابل پیش گیری باشد. به نظر شما اگر یک هوانورد در حوزه های بازرگانی و تجارت، عوارض گمرکی، تنظیم بودجه، کالاهای قاچاق و … اظهار نظر کند و به قضاوت و نشر رأی خویش در جامعه اقدام کند، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ از شخصیت های حقوقی نظیر جنابعالی که ارتباطاتی فراتر از عموم مردم در اختیار دارند، انتظار می رود که قبل از انتشار یادداشت و قضاوت کردن و متهم ساختن، با پیگیری موضوع از مسئولان ذیربط و کسب اطلاعات صحیح، به دور از هیجان و احساس و بری از توهین و بی احترامی اظهار نظر کنند. بر خلاف حوزه های اقتصادی و بازرگانی، در صنعت هوانوردی و به خصوص در حرفه ی پیچیده ی کنترل ترافیک هوایی، حرف حرف و واژه واژه ی کنترلرها و حرکات و رفتارهای آنها ثبت و ضبط می گردد. همه ی مسافران و از جمله جنابعالی حق دارید تا با شکایت کردن به مراجع رسمی و ذیصلاح، حقوق خویش را باز یابید. صد البته این حق به صورتی قوی تر برای خلبان پرواز مذکور نیز بوده است تا قبل از هر اقدامی، از طریق مراجع قانونی موضوع را پیگیری کند. در بخشی از متن فرموده اید: «بیشتر مسافران روزه دار بودند و مدام این سؤال را مطرح می کردند که خب اگر قرار بود پرواز تأخیر داشته باشد، چرا سوار هواپیما شدیم؟» پیشنهاد اکید می کنیم که اکنون با علم به این که برج مراقبت پرواز هیچ نقشی در زمان و نحوه ی سوار و پیاده کردن مسافران ندارد، این پرسش را مجدد از خلبان و مسئولان عملیات شرکت هواپیمایی بپرسید که چرا چنین اقدامی انجام داده اند؟!در مورد پرواز مورد اشاره ی جنابعالی، ضمن یادآوری این نکته که چگونه پارک کردن و خروج از پارک هواپیما به عهده پرسنل زمینی و خلبان میباشد، می توانید به نامه ی شماره ۳۴۷۶۷ مورخ ۱۸/۱۲/۱۳۹۴ اداره کل فرودگاه بین المللی مهرآباد به شرکت های هواپیمایی که محدودیت های پارک هواپیما در فرودگاه را شرح می دهد و عواقب تخلف و عدول از مقررات از جمله تأخیر و … را متوجه شرکت هواپیمایی متخلف می داند، رجوع نمایید. پرواز شما نیز از جمله همین موارد بوده است که به غلط، موضوع به واحدی غیرمرتبط یعنی برج مراقبت پرواز ربط داده شده است. یادآوری این نکته نیز ضروری است که کنترلرهای ترافیک هوایی در درجه ی اول مسئول ایمنی پروازها در حوزه ی اختیارات قانونی خویش هستند. از این رو از هر اقدامی که در حوزهی اختیارات برج در تضاد با ایمنی باشد، پیش گیری می کنند. با یک مثال موضوع روشن می شود؛ یک کنترلر ترافیک هوایی ممکن است برای پروازی مجوز فرود روی باند صادر کند ولی در کمتر از چند ثانیه، به علت ورود یک خودروی غیر مجاز به باند، مجوز فرود هواپیما را لغو کند. این هوشیاری بالا و تصمیم گیری سریع و صحیح از ویژگی های ابتدایی کنترلرهای ترافیک هوایی به شمار می رود. بنابراین صدور مجوزی توسط برج مراقبت پرواز و لغو آن، فقط و فقط با هدف حفظ ایمنی و سلامت مسافران صورت می گیرد.در بخشی چنین نوشته اید که «توضیحات خلبان برای من قانع کننده بود چون ما شاهد بودیم که همه چیز مهیای پرواز است». چند پرسش از محضر جنابعالی مطرح می شود. شما چگونه شاهد بودیدکه همه چیز برای پرواز مهیاست؟ آیا از قسمت ها و واحدهای فنی مرتبط با پرواز، از دیسپچینگ و بوردینگ، از عملیات شرکت هواپیمایی، از وضعیت کروی پروازی، از وضعیت کترینگ، از اوضاع کاکپیت، از شرایط جوی و پیش بینی هوای مسیر و فرودگاه مقصد، از وضعیت فنی فرودگاه مقصد، از وضعیت ترافیک داخل فرودگاه، از مسائل امنیتی پرواز، از وضعیت سوخت پرواز، از نحوه ی پارک هواپیما در شب قبل توسط شرکت های هواپیمایی، از روش چیدمان ترافیک هوایی ورودی و خروجی به/از فرودگاه توسط برج مراقبت پرواز، از موقعیت پروازهای ورودی، از وضعیت باند و سطوح پروازی در حال بازسازی فرودگاه مهرآباد و آیا از صدها موضوع و مسئله ی دیگر که برای آغاز یک پرواز ضروری است، اطلاع داشتید که شهادت دادید پرواز آماده است و پس از آن، قلم در متهم کردن کنترلرهای خدوم ترافیک هوایی، فرسودید؟ ضمن ابراز هم دردی با جنابعالی در مورد تأخیر رخ داده که موجبات ناراحتی شما و مسافران محترم را ایجاد نمود، انتظار می رفت که با سعه ی صدر بیشتر و نگاهی عمیق تر یادداشت خویش را قبل از انتشار مورد ارزیابی قرار می دادید.هر چند نتوانستیم در یادداشت جنابعالی ارتباط حقوق های نجومی را با مراقبت پرواز پیدا کنیم، مزید استحضار عرض می کنیم که قوانین حاکم بر جبران خدمات ترافیک هوایی کشور دقیقاً همانند دیگر کارکنان دولت و منبعث از قانون خدمات کشوری بوده و حتی بر خلاف قوانین سازمان جهانی کار، این شغل در زمره ی مشاغل سخت و زیان آور در ایران اسلامی لحاظ نشده است. همان طور که جنابعالی نوشته اید «برای من تعجب آور است که چرا هیچکس کمپین مبارزه علیه سوء مدیریت راه نمی اندازد و هیچکس درباره خسارت بسیار بزرگ تر این مدیران به اقتصاد کشور اظهار نظر نمی کند.» مدیرعامل محترم شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با سبقه ای طولانی در صنعت هوانوردی، ماه ها قبل از جنابعالی و در برنامه ای تلویزیونی از این چالش سخن گفتند و این پرسش را مطرح کردند که چه کسی مسئول سوء مدیریت ها در صنعت هواپیمایی است؟ از همین رو از جنابعالی و مقامات سیاسی-اقتصادی کشور دعوت می کنیم تا با حضور در محیط های عملیاتی مراقبت پرواز، از نزدیک در جریان سختیها، چالش ها، محدودیت ها و فداکاری هایی قرار بگیرید که جوانان این کشور با از جان گذشتگی بر نبود تجهیزات غلبه میکنند و ایمنی آسمان ایران را در سطح استانداردهای جهانی به مردم هدیه می دهند.از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران انتظار می رود که به حکم وظیفه و با همه ی توان و تشکیلاتی که در اختیار دارد، از کنترلرهای مظلوم و تلاشگر دفاع کند و تا انتشار پاسخ رسمی در رسانه هایی که متن اولیه را منتشر کرده بودند، دست از پیگیری بر ندارد. همچنین انتظار می رود تا با انجام فعالیت های رسانه ای صحیح و نه تبلیغاتی، مشاغل اختصاصی و تخصصی فرودگاهی را بیشتر به مردم بشناساند تا مردم و مسئولان و مسافران پروازها بدانند در پس یک پرواز چه سختی ها و مشقت هایی برای انجام یک پرواز ایمن تحمل میشود.از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری انتظار می رود که همه ی متخصصان صنعت را از انتشار اخبار غیرکارشناسی و ناصحیح منع کند. متأسفانه اظهار نظرهای غیر کارشناسی برخی افراد، جفا در حق متخصصانی است که گمنام و بی وقفه برای ایمنی و نظم پروازها زحمت می کشند و بدون اینکه آشی خورده باشند، دهانشان می سوزد و هیچ گاه فرصت دفاع از خود را نداشته اند و نخواهند داشت. از این نمونه ها می توان به اقدامات فراوانی نظیر رفتار غیرقانونی برخی شرکت ها در سوار کردن بیش از اندازه ی مسافر یا بار اشاره کرد. این شرکت ها در عین حالی که از محدودیت عملیاتی بودن باند ۱۱ فرودگاه مهرآباد اطلاع دارند، باز با بی صداقتی برج مراقبت پرواز را مقصر جلوه می دهند که چرا باند ۱۱ را برای پرواز به ما نمی دهد؟!امید است که با ملاک قرار دادن حق و قانون و بر مبنای منافع ملی، شاهد رویکردی حرفه ای تر، اخلاقی تر و صادقانه تر در رسانه های کشور و مخصوصاً در حوزه ی روزنامه نگاری شهروندی و شهروندان خبرنگار باشیم.”مدیرکل مراقبت پرواز