Warning: Function ereg() is deprecated in ..../includes/class_postbit.php(345) : eval()'d code on line 281

Warning: Function ereg() is deprecated in ..../includes/class_postbit.php(345) : eval()'d code on line 296

Warning: Function ereg() is deprecated in ..../includes/class_postbit.php(345) : eval()'d code on line 281

Warning: Function ereg() is deprecated in ..../includes/class_postbit.php(345) : eval()'d code on line 296
سلام میهمان گرامی برای استفاده از کلیه امکانات انجمن لطفا ثبت نام کنید جهت عضویت در انجمن اینجا کلیک کنید بعد از عضویت شما تمامی امکانات انجمن که در اختیار کاربران می باشد در اختیار شما قرار خواهد گرفت.همچنین اگر قبلا ثبت نام کردید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
آشنایی با هواپیما جنگنده f-14
انتخاب رنگ سبز انتخاب رنگ آبی انتخاب رنگ قرمز انتخاب رنگ نارنجی انتخاب رنگ تیره انتخاب رنگ زرد انتخاب رنگ بنفش
خوراک آر اس اس توییتر فیس بوک
آیا میدانید :
هواشناسی
آپلود سنتر
تعرفه تبلیغات
مترجم انلاین
لینکستان

از شما دوستان و علاقمندان به صنعت هوانوردی دعوت میشود در مطالب و نظرات انجمن شرکت کنید تابتوانیم سایتی اموزشی و پربار را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم .
https://telegram.me/pilotairline
نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2

موضوع: آشنایی با هواپیما جنگنده f-14

  1. Top | #1

    http://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gifhttp://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gifhttp://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gifhttp://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gifhttp://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gifhttp://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gif

    بلند اسمان جایگاه من است
    تاریخ عضویت
    Jan 2015
    عنوان کاربر
    سرپرست سایت
    شماره عضویت
    1
    میانگین پست در روز
    0.35
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    502
    تشکر ها
    7
    تشکر شده 7 بار در 5 ارسال.
    حالت من : Narahat
    نوشته های وبلاگ
    2

    رتبه نمایشگاه

    آشنایی با هواپیما جنگنده f-14

    مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و تصاویر را مشاهده کنید. برای ثبت نام و دیدن تصاویر اینجا کلیک نمائید .
    جنگنده اف-14 تامکت
    مشخصات هواپیمای جنگنده: Tomcat / F-14
    نوع هواپیما: هواپیما رهگیر، چند منظور و جنگنده
    کشورسازنده: ایالات متحده آمریکا
    شرکت سازنده: گرومن
    تاریخ نخستین پرواز: 21 دسامبر 1970
    تاریخ رونمایی: 1974
    وضعیت کنونی: فعال در ایران، بازنشسته در آمریکا
    بکار گیرنده ها: نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا / نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
    آغاز ساخت: 1969 تا 1991
    تعداد ساخته شده: 712 فروند
    قیمت هر فروند: 38 میلیون دلار آمریکا در سال 1998
    گرومان اف-۱۴ تام*کت هواپیمای جنگنده مافوق صوتی دو موتوره، دو سرنشین و مجهز به سیستم بال متحرک ساخت شرکت گرومان در آمریکا است که نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۷۰ انجام داد و از سال ۱۹۷۴ برای خدمت در نیروی دریایی آمریکا پذیرفته شد. اف-۱۴ این هواپیما از ۱۹۷۴ تا ۲۰۰۶ در نیروی دریایی ایالات متحده به عنوان جنگنده برتری هوایی، هواپیمای رهگیر دفاعی و هواپیمای شناسایی تاکتیکی اصلی این نیرو خدمت کرد. اف-۱۴ بعد از اینکه در دهه ۱۹۹۰ مجهز به سیستم هدف گیری مادون قرمز در شب (LANTIRN) و سیستم پرواز سطح پائین گردید حملات موشکی هوا به زمین دقیقی را هم انجام داد.
    اف-۱۴ تام*کت در سال ۱۹۷۲ به عنوان جایگزین هواپیمای اف-۴ فانتوم ۲ به خدمت نیروی دریایی ایالات متحده در آمد.و در سال ۱۹۷۶ به ایران صادر شد. این هواپیما محصول شرکت گرومن است که برای نیروی دریایی آمریکا ساخته شده. هواپیمای اف-۱۴ تامکت در ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۶ در نیروی دریایی آمریکا بازنشسته شد.
    پیدایش:
    طرح تولید اف-۱۴ هنگامی مطرح شد که برنامه تولید اف-۱۱۱بی به علت پاره*ای مشکلات با شکست مواجه شد. وقتی فرمانده نیروی دریایی توماس کانلی طرح ساخت مدل متفاوتی از هواپیمای اف-۱۱۱ ای را برای پرواز به عهده گرفت؛ و دریافت که این هواپیما مشکل در پرواز در سرعت مافوق صوت دارد و توانایی به زمین نشستن آن ضعیف است، ر درکنگره تصریح کرد که با این وضع نگران وضعیت نیروی دریایی است. در مه سال ۱۹۶۸ کنگره هزین* گذاری بر روی اف-۱۱۱ بی را قطع کرد تا اینکه نیروی دریایی چاره*ای به وضعیت موجود پیدا کند.
    آنچه که مورد نیاز نیروی دریایی ایالات متحده بود، داشتن جنگنده*ای دوربرد و پرطاقت بود که بتواند از ناوگان جنگی ایالات متحده در مقابلموشک*های ضد کشتی شلیک شده از بمب*افکن*ها و زیردریایی*های شوروی دفاع کند، در مقایسه با جنگنده اف-۴ فانتوم از رادار پرقدرت*تر و موشک*های دوربردتری به منظور رهگیری هواپیماها و موشک*های دشمن برخوردار باشد و دارای خصوصیات برتری هوایی منحصر به فردی باشد. نیروی دریایی به شدت مخالف شرکت در طرح جنگنده تاکتیکی آزمایشی (تی*اف*ایکس) (که منجر به تولید دو جنگنده اف-۱۵ و اف-۱۶شد) بود؛ چون تصور می*کرد نیاز نیروی هوایی برای داشتن جنگنده*ای با توان تهاجمی در ارتفاع پایین باعث می*شود تا خصوصیات مد نظر نیروی دریایی تحت تأثیر قرار گیرد. اما وزیر دفاع وقت ایالات متحده رابرت مک نامارامعتقد بود داشتن هواپیمای سازمانی نظامی مشترک راه حل کم*هزینه**تری از طراحی جنگنده*های جداگانه است. در آن زمان هواپیمای اف-۴ فانتوم ۲ هم که در نیروی دریایی و تفنگداران دریاییطراحی شده بود در نیروی هوایی ایالات متحده هم استفاده می*شد. لذا طراحی این هواپیما به دست گرومن آغاز شد.
    طرح موفق گرومن در اف-۱۴ این بود که دوباره از موتورهای تی*اف۳۰ در هواپیمای اف-۱۱۱بی بر خلاف طرح نیروی دریایی برای استفاده از موتورهای اف۴۰۱پی*دابلیو-۴۰۰ که شرکت پرت و ویتنی برای نیروی دریایی ساخته بود، استفاده کرد. اگرچه این هواپیما از اف-۱۱۱ بی سبکتر بود، ولی بزرگترین و سنگینترین هواپیمایی ناو جنگی بود که از روی ناو پرواز می*کرد. ابعاد بزرگ هواپیما به خاطر رادار بزرگ ای*ان/ای*دابلیوجی-۹، موشک ایم-۵۴ فینیکس، و یک باک داخلی بزرگ ۷۳۰۰ کیلویی از هواپیمای اف-۱۱۱بی بود.

    مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و تصاویر را مشاهده کنید. برای ثبت نام و دیدن تصاویر اینجا کلیک نمائید .

    بهسازی و تغییرات:
    با گذشت زمان، مدل*های اولیه تمام موشک*های این هواپیما با موشک*های پیشرفته*تر جایگزین شدند که تجهیزات الکترونیکی مستحکم*تر که امکان اعتماد بهتر به عملکرد هواپیما را ممکن می*کرد، سامانه بهتر ای*سی*سی*ام، و فضای بیشتر برای موتور هواپیما را داشتند. در اولین جایگزینی*ها موشک هوا به هوا با رادار فعال فینیکس، موشک هوا به هوای آشیانه*یاب راداری نیمه*فعال اسپارو، و موشک هوا به هوای حرارت یاب سایدوایندر در مدل*های دهه ۱۹۸۰ اعمال شدند.
    طرح سامانه اکتشافی تاکتیکی هوابرد یا (TARPS) در دهه ۱۹۷۰ برای اف-۱۴ تامکت انجام شد. سامانه اکتشافی (TARPS) در زیر بدنه اصلی استوانه*ای هواپیما نصب می*شد و رابط*های مخصوص خود را هم با خود داشت. حدود ۶۵ اف-۱۴ مدل ای و تمام اف-۱۴های دی برای حمل این سامانه بهسازی شدند. این سامانه در وهله اول توسط آرآی*او در صندلی عقب که یک نمایشگر پیچیده TARPS برای مشاهده آمار دریافتی اطلاعاتی را به همراه داشت، کنترل می*شد. سامانه*های اکتشافی تاکتیکی هوابرد در سال ۱۹۸۰ معرفی شدند. در سال ۱۹۹۶ سامانه*های TARPS با دوربین*های دیجیتالی (TARPS-DI) بهسازی شدند. دوربین*های دیجیتالی یکبار دیگر هم در اوایل سال ۱۹۹۸ بهسازی شدند که سامانه TARPS-CD را هم با خود داشتند.
    درسال ۱۹۸۷ برخی از اف-۱۴های مدل ای با موتور جنرال الکتریک اف۱۱۰ بهسازی شدند. این تامکت*ها تامکت*های دوباره طراحی شدهٔ اف-۱۴ ای+ بودند که بعدها در سال ۱۹۹۱ به اف-۱۴ بی تغییر یافتند. هواپیماهای مدل دی هم در همین دوره گسترش یافتند که موتورهای جنرال الکتریک اف۱۱۰ را با تجهیزات دیجیتالی هوانوردی جدیدتر مانند کابین خلبان شیشه*ای با خود داشتند.

    طراحی:
    بدلیل هزینه بالای طراحی این سوپر جنگنده در آن زمان، شرکت گرومن مجبور شد پروژه طراحی تام*کت را به*طور مشترک با نیروی دریای آمریکا ادامه دهد.

    مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و تصاویر را مشاهده کنید. برای ثبت نام و دیدن تصاویر اینجا کلیک نمائید .

    تجهیزات هوانوردی و پرواز:
    کابین خلبان اف-۱۴ تامکت دو جایگاه سرنشین در طول هم دارد. خلبان و افسر مسئول رادار رهگیری (آرآی*او) روی صندلی پرتاب به بیرون مارتین-بیکر جی*آریو-۷ای که با راکت حرکت می*کند و از سطح زمین و با سرعت صفر ۴۵۰ گره به بالا پرتاب می*شود، می*نشینند. آنها در کاناپی هواپیما مجهز به ۴ آینه، دید ۳۶۰ درجه به بیرون دارند که یکی از این کاناپی*ها برای افسر مسئول رادار رهگیری و دیگری برای خلبان است. کاناپی اف-۱۴ کاناپی سنتی است که دارای سه قسمت است. اما ساختار کلی آن بزرگ است و دید خوبی را از آن می*توان داشت. خدمه هواپیما از کنترلگرها و دستگاه قدیمی و کلاسیک این هواپیما که ساختار چند گونه آنالوگ و دیجیتالی دارند، استفاده می*کنند. کنترل هواپیما فقط به عهده خلبان است. تاکنون هیچ گونه سامانه کنترل دو نفری برای اف-۱۴ ساخته نشده است. کنترل*گرهای اصلی اف-۱۴ یک نمایشگر سربالا است که توسط شرکت کایزر ساخته شده است و دو نمایشگر وی*اس*آی و اچ*اس*آی هستند که اطلاعات مربوط به سرعت، جستجو، و سایر اطلاعات را می*دهند. اف-۱۴ای و اف-۱۴بی مثل هواپیماهای اف-۱۶ و اف-۱۸ نمایشگر چندکاره ندارند.
    اف-۱۴ تامکت دماغه بزرگی دارد و این به خاطر آن است که هواپیما نه تنها دو سرنشین دارد، بلکه تعداد زیادی از سامانه*های هوانوردی را هم دارد. ای*سی*ام (ECM) و قسمت جستجوگر خیلی فراگیر و بزرگ هستند. قسمت اصلی رادار هاگز ای*دابلوجی-۹ ایکس-باند است که در مدل*های ابتدایی سامانه دیجیتالی ۵۴۰۰ بایتی سبکی با حافظه دسترسی تصادفی ۳۲ کیلوبایتی را به همراه داشت. دیش آنتن، دیش عریض ۹۱ سانتیمتری مسطح است که ۱۰ کیلووات برق مصرف می*کند و آنتن*های پیچیده آی*اف*اف (IFF) دارد. چندین دستگاه جستجوگر و ردگیری دیگر نظیر ردگیری به هنگام جستجو، حرکت دادن به هنگام جستجو، تعقیب تک هدف پالس دوپلر (PDSTT)، و دستگاه تعقیب (JAT) نیز وجود دارند. این هواپیما قادر است ۲۴ هدف هوایی را به طور هم*زمان رهگیری نموده و در آن واحد به سمت ۶ هدف در حالت ردگیری به هنگام جستجو تا حدود ۱۰۰ کیلومتر موشک شلیک کند. در حالت فقط-پالس (STT) برد حدود ۱۵۰ کیلومتر است. حداکثر برد جستجوگری فراتر از ۱۹۰ کیلومتر است، که حتی روی جنگنده*ای دیگر در ۱۲۰ الی ۱۴۰ کیلومتری هم می*توان قفل راداری انجام داد. موشک*های کروز هم می*توانند هدف این هواپیما با رادار ای*دابلیوجی-۹ قرار بگیرند. چون این رادار در حالت دوپلر-پالس روی اهداف کوچک در ارتفاعات پائین هم قفل می*کند و آنها را تعقیب می*کند. دیش آنتن رادار در دماغه هواپیما قرار گرفته است و بیشتر سامانه*های هوانوردی رادار درست در قسمت پشت دماغه نزدیک جایگاه خلبان جاسازی شده*اند. سامانه*های هوانوردی دیگر نیز (نظیر آی*اف*اف، رادیوهای برقراری ارتباط، ابزارهای جهت یاب و غیره) در نزدیکی جایگاه افسر رادار رهگیری قرار گرفته*اند و بیشتر باسامانه*های نمایشگر رادار ای*ان*دابلیوجی-۹ ترکیب شده*اند.
    هواپیماهای تام*کت همچنین سامانه سیگنال*های الکترونیکی مقابله، سامانه*های اخطارگر رادار(RWR)، پخش کننده*های خاشه/شعله در قسمت دم هواپیما، هماهنگ کننده آمار بین جنگنده*ها، و سامانه دقیق ناوبری اینرسی نیز دارند. هماهنگی*های اولیه در کامپیوتر ناوبری برنامه ریزی می*شود و یک گردش نما در سیستم تمام حرکات هواپیما را زیر نظر دارد. این حرکات هواپیما به کامپیوتر ناوبری فرستاده می*شود، و فاصله و جهت جت از اولین جای حرکتش محاسبه می*گردد.
    این قابلیت در کنار موشک بسیار قوی و دقیق ایم-۵۴ فینیکس، اف-۱۴ ای را به نوعی منحصر به فرد نموده*است به طوری که در آمریکا به نامTop Gun یا سلاح برتر شناخته می*شود.

    تاریخچه هواپیما اف 14 تامکت در آمریکا:
    استفاده از این هواپیما در نیروی دریایی نیروی هوایی آمریکا از سال ۱۹۷۴ به عنوان جایگزینی برای فانتوم اف-۴ و به عنوان هواپیمای اصلیجنگنده برتری هوایی، هواپیمای رهگیر مدافع ناوگان، و هواپیمای شناسایی تاکتیکی نیروی دریایی آغاز شد. از دهه ۱۹۹۰ قابلیت ناوبری کم*ارتفاع و هدف*گیری مادون قرمز برای عملیات*های شبانه به آن افزوده شد و مأموریت*های تهاجمی هوا به زمین دقیقی ر ا به انجام رساند. از سپتامبر سال ۲۰۰۶ و در فرودگاه نیروی هوایی اوشنا به طور رسمی متوقف و با جنگنده اف/ای-۱۸ئی/اف سوپر هورنت جایگزین شد. آمریکا در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که کلیهٔ قطعات ذخیره و یدک این جنگنده را علیرغم اینکه ممکن است سر از ایران در بیاورند خواهند فروخت.

    مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و تصاویر را مشاهده کنید. برای ثبت نام و دیدن تصاویر اینجا کلیک نمائید .

    تاریخچه هواپیما اف 14 تامکت در ایران:
    پس از ایالات متحده آمریکا، ایران تنها کشوری است که دارای این نوع جنگنده*است. نیروی هوایی شاهنشاهی ایران ۸۰ فروند از این هواپیما سفارش داد که ۷۹ فروند آن به ایران تحویل داده شد و هواپیمای آخر به دلیل قطع رابطه ایران و آمریکا و تحریم تسلیحاتی ایران به نیروی دریایی آمریکا داده شد. در حال حاضر این جنگنده تنها در ایران درحال سرویس دهی می*باشد. از مشکلات اف-۱۴ تامکت این است که سرویس دهی و عملیاتی کردن آن بسیار مشکل است.
    جنگنده اف-۱۴ هنوز در نیروی هوایی ایران به*کار می*رود و جزء جنگنده*هایی است که در طول جنگ ایران و عراق بسیار توسط ایران استفاده می*شد. در ۶ ماهه اول جنگ اف-۱۴*های ایران پنجاه پیروزی را در برابر هواپیماهای عراقی به ثبت رساندند که اکثرا مقابل جنگنده*های میگ-۲۱ و میگ-۲۳ و تعداد کمتری هم در مقابل سوخوهای ۲۰ و ۲۲ (مدل*های صادراتی سوخو-۱۷) بود و تنها یک اف-۱۴ بر اثر برخورد ترکش یک میگ-۲۱ که در نزدیکی آن منفجر شده بود آسیب دید. از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۶ وظیفه اصلی اف-۱۴*های ایران گشت*زنی در مراکز حساس حکومتی مثل تهران و جزیره خارک بود. این کار با کمک هواپیماهای سوخت*رسان بوئینگ ۷۰۷-۳۱۹سی انجام می*شد و گاه هر پرواز با ۴ مرتبه سوخت*رسانی در هوا بیش از ده ساعت طول می*کشید. اف۱۴ها در این مدت همچنان در جنگ*های هوایی درگیر می*شدند اما وظیفه اصلی آن*ها ارعاب نیروی هوایی عراق بود. خسارات سنگینی که این جنگنده*ها به هواپیماهای عراق وارد کرده بودند در کنار موشک*های هوابه*هوای بسیار دقیق و دوربرد آدبیلوجی-۹ و فونیکس آن*ها باعث می*شد تا جنگنده*های عراقی بلافاصله پس از مشاهده یک اف-۱۴ اقدام به عقب*نشینی کنند و اف۱۴*ها به یک سامانه دفاع هوایی بسیار موثر تبدیل شوند که چنین سطحی از تأثیرگذاری برای یک سیستم دفاع هوایی شاید تاکنون در هیچ جنگی و برای مدتی چنین طولانی سابقه نداشته*است. تنها جنگنده عراقی که توانست موفقیت نسبی در برابر اف-۱۴ به دست آورد جنگنده*های میراژ اف-۱ ئی*کیو-۶ مجهز به موشک*های سوپر ۵۳۰دی و مجیک ام*کا۲ بودند که تنها در اواخر جنگ یعنی اوایل سال ۱۹۸۸ در اختیار عراق گذاشته شد.
    «واحد مهندسی نیروی هوایی ایران» با بهسازی قطعات آن توانسته این هواپیما را تا حدودی به روز نگه دارد. تامکت*های ایران از نوع اولیه*است و با تامکت*های آمریکایی تفاوتی ندارد. تعدادی از این جنگنده*ها در پایگاه هوایی شهید بابایی در نزدیکی اصفهان نگهداری می*شود. بر اساس یکی از برآوردها در سال ۲۰۰۹ ایران ۴۴ فروند اف-۱۴ داشته که ۱۳ فروند آنها عملیاتی بوده*اند.. البته در سال ۲۰۱۱ یک هواپیمای اف-۱۴ در ایران سقوط کرد.

    مدل های مختلف اف-14 تامکت:

    اف-14 ای:
    اف ۱۴
    تامکت
    ای
    نسخه اولیه دو سرنشینه و طراحی*شده برای تمام وضعیت*های آب و هوایی می*باشد که برای نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا ساخته شده بود. و بعد با تغیراتی دقت ان برای به*کارگیری مهمات افزایش یافت. نیروی دریایی آمریکا ۴۷۸ فروند از این
    جنگنده
    را دریافت کرد و ۷۹ فروند از این جنگنده به ایران تحویل داده شد. ۱۲ فروند اولیه ان آزمایشی بود. ۱۰۲ فروند پایانی آن با موتور TF30-P-414A بهبود یافت.
    هشتادمین اف-۱۴ ساخته شده برای ایران به دلیل قطع روابط ایران و آمریکا و تحریم تسلیحاتی ایران به نیروی دریایی آمریکا تحویل داده شد.
    در مجموع ۵۵۷ تام کت ای توسط گرومن ساخته شد که ۴۸ فروند از آن به اف-۱۴ بی و ۱۸ فروند از آن به اف-۱۴ دی ارتقاء یافتند.
    اف-14 بی:
    در مجموع ۳۸ فروند اف-۱۴ بی توسط گرومن ساخته شد.

    اف-14 سی:
    اف-۱۴ سی پروژه تحقیقاتی از جنگنده اف-۱۴ بی بوده که هیچگاه به تولید عملیاتی منجر نشد.

    اف-14 دی:
    در مجموع ۳۷ فروند اف-۱۴ دی توسط گرومن ساخته شد.

    مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و تصاویر را مشاهده کنید. برای ثبت نام و دیدن تصاویر اینجا کلیک نمائید .
    کشورهای بکارگیرنده اف-14:
    به کار گیرنده فعلی:
    [*]مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و تصاویر را مشاهده کنید. برای ثبت نام و دیدن تصاویر اینجا کلیک نمائید . ایران در اسکاردرانهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (اف-۱۴ ای):
    • اسکادران جنگنده تاکتیکی ۷۲ : ۱۹۷۶ تا کنون
    • اسکادران جنگنده تاکتیکی ۷۳ : ۱۹۷۷ تا کنون
    • اسکادران جنگنده تاکتیکی ۸۱ : ۱۹۷۷ تا کنون
    • اسکادران جنگنده تاکتیکی ۸۲ : ۱۹۷۸ تا کنون
    • اسکادران جنگنده تاکتیکی ۸۳ : هواپیماهای سابق اسکادران ۷۳


    به کار گیرنده سابق:
    مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و تصاویر را مشاهده کنید. برای ثبت نام و دیدن تصاویر اینجا کلیک نمائید . ایالات متحده آمریکا
    [*]نیروی دریایی ایالات متحده (USN)[*]ناوگان اقیانوس آرام
    ناوگان اقیانوس اطلس
    Naval Air Systems Command Test and Evaluation Squadrons
    جایگزین ناوگان اسکادران
    Naval Air Force Reserve Squadrons



    مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و تصاویر را مشاهده کنید. برای ثبت نام و دیدن تصاویر اینجا کلیک نمائید .
    مشخصات:
    مشخصات عمومی:
    [*]خدمه: ۲ خلبان و افسر رهگیری هوایی[*]طول: ۶۲ فیت و ۹ اینچ (۱۹٬۱ متر)[*]پهنای بال:
    • باز شده: ۶۴ فیت (۱۹/۵۵ متر)
    • جمع شده: ۳۸ فیت (11.58 m)
    [*]ارتفاع: ۱۶ فیت (4.88 m)[*]بال: مساحت ۵۶۵ فیت مربع (54.5 m²)[*]ماهواره: NACA 64A209.65 mod root, 64A208.91 mod tip[*]وزن خالی: ۴۳۷۳۵ پوند (19,838 kg)[*]وزن بارگیری: ۶۱۰۰۰ پوند (27,700 kg)[*]بیشینه وزن برخاست: ۷۴۳۵۰ پوند (33,720 kg)[*]پیشرانه: ۲× جنرال الکتریک یی-۱۱۰ جی*ای-۴۰۰ توربوفن با پس*سوز
    • نیرو ی خشک: ۱۳۸۱۰ پوند (61.4 kN) هرکدام
    • نیرو با پس سوز: ۲۷۸۰۰ پوند (124.7 kN) هرکدام


    عملکرد:
    [*]سرعت بیشینه: ۲/۳۴ ماخ (1,544 mph, 2,485 km/h) at high altitude[*]شعاع عملیاتی: ۵۰۰ ناتیکال مایل (575 mi, 926 km)[*]برد ترابری: ۱۶۰۰ ناتیکال مایل (1,840 mi, 2,960 km)[*]سقف پروازی: ۵۰۰۰۰ فیت (15,200 m)[*]نرخ اوج*گیری: >۴۵۰۰۰ فیت بر دقیقه (229 m/s)[*]بارگیری بال: ۱۱۳/۴ پوند بر فیت مربع (553.9 kg/m²)[*]نسبت نیرو به وزن: ۰/۹۱

    جنگ افزار:
    [*]توپها: ۱× توپ گاتلینگ ام-۶۱ (۲۰ میلیمتری) با ۶۷۵ گلوله[*]جایگاه*ها: دارای ۱۰ جایگاه، ۶×زیر بدنه، ۲ تا ناسل، ۲×محل اتصال بالها.[*]موشکها:
    • موشکهای هوا به هوای: [ایم-۱۲۰ آمرام]]، ایم-۹ سایدوایندر، ایم-۷ اسپارو، ایم-۵۴ فینیکس، موشک سجیل (تغییر یافته موشک هاوک جهت استفاده هوا به هوا در اف14)
    [*]ترکیب بارگیری:
    • ۶×آیم-۵۴، ۲×آیم-۹
    • ۲×آیم-۹+۲×آیم-۵۴+۳×آیم-۷ (ترکیب معمول)
    • ۲×آیم-۹+۴×آیم-۵۴+۲×آیم-۷
    • ۲×آیم-۹+۶×آیم-۷
    • ۴×آیم-۹+۴×آیم-۵۴
    • ۴×آیم-۹+۴×آیم-۷
    • ۴×آیم-۹+۴×آیم-۱۲۰
    • ۲×آیم-۹+۶×آیم-۱۲۰
    [*]بمبها:
    • جدام (JDAM) مهمات دقیق زن
    • بمبهای هدایت لیزری پیووی
    • بمبهای ام*کا-۸۰ غیر هدایت شونده
    • سی*بی*یو-۱۰۰ بمب خوشه*ای (ام*کا ۲۰ راکی-۲)
    [*]متفرقه:
    • پاد هدف*گیری لانتیرن
    • ۲×تانک سوخت قابل رهاسازی ۲۶۷ گالونی


    تجهیزات پروازی:
    [*]رادار ای*ان/آدبلیوجی-۹ هیوز[*]AN/ASN-130 INS, IRST, TCS



    بلند اسمان جایگاه من است

  2. Top | #2

    http://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gifhttp://up.vbiran.ir/images/qndtfn66fcrrq7cw6yh.gifhttp://up.vbiran.ir/images/qndtfn66fcrrq7cw6yh.gifhttp://up.vbiran.ir/images/qndtfn66fcrrq7cw6yh.gifhttp://up.vbiran.ir/images/qndtfn66fcrrq7cw6yh.gif

    تاریخ عضویت
    Dec 2018
    عنوان کاربر
    هوانورد
    شماره عضویت
    221
    میانگین پست در روز
    3.02
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    43
    تشکر ها
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال.
    ایران کشوری با تمدن و فرهنگ بسیار غنی و سفره ایرانی سفره ای رنگین است. ایرانیان از گذشته توجه ویژه ای به غذای خود داشته اند.
    معرفی بهترین رستوران های ایرانی

    میهمان عزیز شما مجاز به دیدن لینک ها نیستید
    عضویت

    میهمان عزیز شما مجاز به دیدن لینک ها نیستید
    عضویت

    میهمان عزیز شما مجاز به دیدن لینک ها نیستید
    عضویت

    میهمان عزیز شما مجاز به دیدن لینک ها نیستید
    عضویت

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
twitter facebook rss
yahoo google
انجمن بانک اطلاعاتی هوانوردی ایران در زمستان 94 کار خود را آغاز نمود و تا کنون سعی داشته تا قدمی هر چند کوچک در راه صنعت هوانوردی کشور عزیزمان گام بردارد. همچنین وظایف این انجمن اموزش و اطلاع رسانی به علاقمندان صنعت هوانوردی کشور عزیزمان می باشد. مدیریت شده توسط : بانک اطلاعاتی هوانوردی ایران .

اکنون ساعت 04:32 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4.5 می باشد.

ایمیل پست الکترونیکی مدیریت سایت : info@pilotairline.ir
پیامک سامانه پیامکی : 30002650900900