[B]یك مقام مسوول در بخش حمل و نقل هوايي در گفتوگو با خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران
میهمان عزیز شما مجاز به دیدن لینک ها نیستید
عضویت
، در تعريف از هواپيماهاي فوق سبك شخصي گفت: پرندهاي كه زير 600 كيلوگرم وزن دارد را بهعنوان هواپيماي فوق سبك ميشناسيم.



وي يادآور شد: در زمينه قوانين استفاده از هواپيماهاي فوق سبك هيات دولت سال 86 آيين نامهاي مصوب كرد كه طبق آن نقش سازمان هواپيمايي كشور به عنوان ناظر و نيز شركت فرودگاهها مشخص شده است.


وي يادآور شد: پروازهاي فوق سبك بايد در هوايي كه در اصول پروازي به آن خوب ميگويند، پرواز كند. هر چند در شرايط ديگر جوي تمام مسووليت پرواز با خلبان است.


وي با بيان اينكه خلبانان گواهيهاي لازم را براي پرواز با هواپيماي شخصي خود از سازمان هواپيماي كشور ميگيرند، گفت: در تمام دنيا صاحبان هواپيماهاي شخصي و خلبان اين هواپيماها آزادي عمل حداكثري دارند.


اين مقام مسوول با تاكيد بر اينكه از هواپيماهاي شخصي بيشتر به منظور تفريح و يا ورزش استفاده ميكنند، گفت: وظيفه فرودگاهها دادن اطلاعات به خلبانان هواپيماهاي شخصي درمورد مسير و نيز وضعيت آب و هوايي مبداء، مقصد و طول مسير پروازي است اين كه پرواز كنند يا خير برعهده خود خلبان است.


وي همچنين اظهار كرد: تمامي فعاليتهاي هواپيماهاي فوق سبك در فرودگاهها با مجوز خلبان يا صاحب هواپيما انجام ميشود و وظيفه فرودگاه دادن خدمات است و نميتواند آزادي عمل در زمان پرواز اين نوع هواپيماها را محدود كند.


اين كارشناس صنعت هوايي خاطرنشان كرد: تنها زماني كه هواپيما قصد پريدن به مقصدي خارج از فرودگاه داشته باشد بايد با فرودگاه هماهنگيهاي لازم را انجام دهد.


وي يادآور شد: تنها زماني پرواز هواپيماي شخصي ممنوع است كه هوا خوب نباشد. در صنعت هوايي به هوايي بد گفته ميشود كه ديد افقي خلبان زير پنج كيلومتر باشد. در غير اين صورت هر قدر هم كه پرواز ريسك داشته باشد اين خود خلبان است كه آن را ميپذيرد و در صورت تمايل پرواز ميكند. اين قوانين بين المللي هستند و در تمام دنيا اجرا ميشوند.


اين مقام مسوول همچنين اظهار كرد: در صورت بروز حادثه براي هواپيماهاي شخصي تيم بررسي سانحه توسط مسوول تشكيل ميشود و بررسيهاي لازم مبني بر اينكه آيا وضعيت جوي باعث حادثه شده است يا نقص فني و اين كه آيا خلبان قبل از پرواز چكهاي لازم را انجام داده است يا نه مشخص ميشود. همچنين فاكتورهايي چون ميزان ديد، غبار و برف و باران نيز به عنوان عوامل جوي نامطلوب ميتوانند در بروز سانحه براي هواپيماهاي فوق سبك تعيين شوند.


وي در پاسخ به اين پرسش كه چند فرودگاه در كشور به هواپيماهاي فوق سبك سرويس ميدهند، گفت:در همه فرودگاهها هواپيماهاي فوق سبك ميتوانند فعاليت كنند. ولي به دليل آزادي بسياري كه هواپيماهاي شخصي در پروازها دارند فرودگاههاي بزرگ و پر ترافيك در زمانهاي خلوت اجازه فعاليت به اين هواپيماها ميدهند.


به گفته اين كارشناس صنعت هوايي، فرودگاه آزادي در آبيك قزوين، فرودگاه آسمان در ري و مجموعه سپهر در شمال شهر تهران جزو مكانهايي هستند كه امكان نشستن و برخاستن هواپيماهاي فوق سبك در آنها فراهم است.


وي همچنين اظهار كرد: تاكنون در چادگان و چالوس نيز مجوزهايي براي تاسيس فرودگاه براي پروازهاي هواپيماهاي فوق سبك داده شده است.


وي درمورد مشخصات فرودگاههاي هواپيماهاي فوق سبك خاطرنشان كرد: فرودگاههاي مربوط به هواپيماهاي غول پيكر و پهن پيكر بايد در باند زيرسازيهاي لازم انجام شود و پس از كند شدن باند با مواد لازم پر شود تا آسفالت آن بتواند مقاومت لازم در برابر نشست و برخاستهاي اين اجسام سنگين را داشته باشد.


وي افزود: اما هواپيماهاي فوق سبك نيازمند چنين زيرساختهايي نيستند. زيرا نشست و برخاست اين هواپيماها روي جادهاي آسفالت شده شهري نيز ممكن است و خطري ايجاد نميكند.اين هواپيماها شايد نياز به تجهيزات كمك ناوبري نيز نداشته باشند. تنها لازم است از پرواز داخل ابر خودداري كنند و مراقب هواپيماهاي مشابه خود باشند.


اين كارشناس صنعت هوايي با بيان اينكه استقبال از هواپيماهاي فوق سبك شخصي رو به گسترش است، گفت: براي توسعه استفاده از اين وسيله نقليه تفريحي و ورزشي نياز به روانسازي مقررات داريم.

هر قدر اين امر توسعه يابد به نفع كشور است. زيرا ايران سرزمين پهناوري است و اين هواپيماها ميتوانند به تردد آسانتر كمك كنند.


وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين ورزش يا تفريح مربوط به قشر مرفه جامعه است بنابراين نميتواند همگير شود، گفت: وقتي نهادينه شود و گسترش يابد اقتصاديتر شود و همه ميتوانند از آن استفاده كنند.


اين مقام مسوول با اشاره به مصرف سوخت پايين انواع هواپيماهاي فوق سبك گفت: اين هواپيماها ميتوانند 300 تا 400 كيلومتر را با يك بار سوختگيري طي كنند ضمن آنكه در هر جاي مسير ميتوانند براي سوخت گيري در فرودگاههاي بين راه توقف كنند.


وي خاطرنشان كرد: مقرراتي براي پرواز اين پرندهها وجود دارد و نظارتهاي لازم صورت ميگيرد. هواپيماهايي كه براي اين منظور در فرودگاههاي كشور تردد ميكنند بايد مجوز پرواز در آسمان ايران را از سازمان هواپيمايي كشور دريافت كنند.


وي در پايان اظهار كرد: با توجه به آنكه فرودگاههاي لازم براي هواپيماهاي فوق سبك نيازمند زيرسازيهاي خاصي نيست صاحبان هواپيماهاي شخصي به صورت جمعي ميتوانند براي گرفتن مجوز ساخت فرودگاه اقدام كنند. كاري كه تاكنون نيز انجام شده است