رشته*ی مهندسی هوافضا که مربوط به طراحی و محاسبات اجسام متحرک در هوا و فضا همچون هواپیمای بال ثابت، بالگرد، موشک، فضاپیما و غیره می*باشد، یکی از پیشرفته*ترین رشته*های مهندسی است. بسیاری از زمینه*های علوم و مهندسی در این رشته متبلور می*شود. به عنوان نمونه، مواد پیشرفته (همانند مواد مرکب) در آغاز در این صنعت به کار رفته است. همچنین، روش مهم عددی اجزای محدود نخستین بار در سازه*ی هواپیما مورد استفاده قرار گرفته است.
پیشرفت همه*جانبه*ی کشور و توسعه*ی پایدار آن بدون گام نهادن در عرصه*ی فناوری*های برتر مانند هوافضا، فناوری اطلاعات، زیست*فناوری و ... میسر نخواهد بود. در این مسیر، فناوری هوافضا دارای دو شاخص ویژه است. از یک سو این فناوری می*تواند موتور محرک سایر فناوری*ها بوده و باعث رشد همه*جانبه در بسیاری از فناوری*ها گردد و از سوی دیگر دست*یابی به دانش و فناوری نوین هوافضا از مظاهر اقتدار کشورها به شمار می*رود. در واقع، هوافضا یک رشته*ی راهبردی و نشانه**ی پیشرفت در همه**ی کشورهای جهان می**باشد. بودجه*های کلان نظامی و غیرنظامی که صرف این رشته می*شود زمینه*های پیشرفت و جهش در دیگر رشته*های دانش و مهندسی را فراهم ساخته است.
هدف رشته*ی دانشگاهی مهندسی هوافضا، تربیت کارشناسانی است که نیروی انسانی مورد نیاز برای طراحی، پژوهش و ساخت در صنایع گوناگون هوافضایی را فراهم سازند. رشته*ی دانشگاهی هوافضا نزدیکی زیادی با رشته*ی مهندسی مکانیک دارد. به گونه*ای که دارای شمار زیادی از درس*های مشترک با مهندسی مکانیک می*باشد. در برخی از دانشگاه*هایی که دانشکده*ی مستقل هوافضا وجود ندارد، رشته*ی مهندسی هوافضا در قالب دانشکده*ی مهندسی مکانیک ارائه می*شود.
پایه*ی بیشتر درس*های این رشته بر ریاضی است، مانند دینامیک سیالات برای آئرودینامیک یا معادلات حرکت برای دینامیک پرواز. با این*همه، اجزای تجربی بسیاری نیز در این رشته وجود دارد. از نظر تاریخی، این اجزای تجربی از آزمایش مدل*های کوچک و نمونه اولیه، در تونل باد و یا در فضای باز منشا گرفته*اند. پیشرفت*های صنعت رایانه این امکان را به وجود آورده که از دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) و شبیه سازی رفتار سیال، بتوان برای کاهش هزینه و زمان صرف شده در آزمایش تونل باد استفاده کرد.
فارغ**التحصیلان رشته**ی مهندسی هوافضا دانش**های لازم در زمینه*ی آیرودینامیک، مکانیک پرواز، پیشرانش و سازه*ها و نیز طراحی و ساخت اجسام پرنده مانند هواپیما را بدست می** **آورند. یک مهندس هوافضا، افزون بر قابلیت**های گفته شده، توانایی کار بر روی آیرودینامیک خودرو، سازه*های زمینی و دریایی، و نیز توربوماشین**ها را دارد.
بخش پژوهش عملیاتی، موسسات آموزشی، مدیریت حمل و نقل و ترابری، عملیات نیروگاهی، عملیات تأسیسات گازی و نفتی و صنایع خودرو، چند نمونه از مواردی هستند که از تخصص فارغ*التحصیلان مهندسی هوافضا استفاده می**کنند.
همانگونه که گفته شد، هوافضا یک دانش راهبردی است و در آن، از دانش*های دیگر مانند متالورژی، علوم رایانه و الکترونیک بهره*گیری می*شود.
گرایش*های رشته*ی مهندسی هوافضا
آیرودینامیک
آیرودینامیک به مطالعه و بررسی جریان هوا پیرامون جسم پرنده و محاسبه*ی نیروها و گشتاورهای ناشی از آن بر روی جسم می*پردازد.
مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و تصاویر را مشاهده کنید. برای ثبت نام و دیدن تصاویر اینجا کلیک نمائید .
پیشرانش (جلوبرندگی)
پیشرانش به مطالعه و بررسی سامانه*های جلوبرنده، اعم از موتورهای هوازی و غيرهوازی می*پردازد. موتورهای هوازی شامل موتورهای پيستونی و چرخپره*ای (توربینی) است كه از هوا به عنوان اكسيدكننده استفاده نموده و سوخت را با خود حمل می*كنند. اما موتورهای غيرهوازی مانند موتور موشک*ها و فضاپيماها است كه سوخت و اكسيدكننده را با خود حمل می*كنند. در اين دانش نحوه*ی توليد نيروی پیشرانش و همچنین ساختار كلی انواع موتورهای هوافضایی بررسی و مورد تجزيه و تحليل قرار می*گيرد.
مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و تصاویر را مشاهده کنید. برای ثبت نام و دیدن تصاویر اینجا کلیک نمائید .
مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و تصاویر را مشاهده کنید. برای ثبت نام و دیدن تصاویر اینجا کلیک نمائید .
سازه های هوایی (سازه های هوافضایی)
سازه*های هوافضایی به مطالعه و بررسی سازه*های هواپیما و دیگر هوا-فضاگردها می*پردازد. هدف آن طراحی سازه*هایی است که علاوه بر استواری کافی در برابر بارهای آیرودینامیکی و دیگر بارهای استاتیکی وارد بر وسایل پرنده، کمترین وزن ممکن را نیز داشته باشند.
مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و تصاویر را مشاهده کنید. برای ثبت نام و دیدن تصاویر اینجا کلیک نمائید .
مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و تصاویر را مشاهده کنید. برای ثبت نام و دیدن تصاویر اینجا کلیک نمائید .
مکانیک پرواز و کنترل (دینامیک پرواز و کنترل)
مکانیک پرواز با بهره*گیری از داده*های آیرودینامیکی (هواپویایی)، هندسی و وزنی به مطالعه و بررسی رفتار و حرکات هواپیما می*پردازد. در واقع علم مکانیک پرواز از کارایی و عملکرد تشکیل می*شود و عملکرد به بررسی برد، مسافت نشست و برخاست، مداومت پروازی در سرعت*های گوناگون و پایداری و کنترل وسایل پرنده می*پردازد.
مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و تصاویر را مشاهده کنید. برای ثبت نام و دیدن تصاویر اینجا کلیک نمائید .
مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و تصاویر را مشاهده کنید. برای ثبت نام و دیدن تصاویر اینجا کلیک نمائید .
مهندسی فضایی
مهندسی فضایی شاخه*ای از هوافضا است که به بررسی پیشرانش، آیرودینامیک، سازه و مکانیک پرواز پرتاب*گر (موشک یا ماهواره*بر) و پرتابه (ماهواره) در فضا می*پردازد. افزون بر آن در این شاخه بیشتر بر کاربرد فضایی بودن (صرف نظر از پسا) و در نظر گرفتن شرایط ویژه فضا (پرتو های کیهانی، الکتریسیته ساکن و ...) پرداخته می*شود. علم مکانیک سماوی (Celestial mechanics) در دو بخش عمده مطرح است. یکی از بخش*های این شاخه از علم مرتبط است با حرکت اجسام در فضا تحت تاثیر جاذبه که این با همان نام مکانیک مدارهای فضایی مطرح بوده است شاخه*ی دیگر از مکانیک سماوی در خصوص دینامیک وضعیت اجسام (به دور مرکز ثقل خودشان) صحبت می*کند (Attitude Dynamics).
مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و تصاویر را مشاهده کنید. برای ثبت نام و دیدن تصاویر اینجا کلیک نمائید .
منابع:
وبگاه قطب علمی سامانه*های هوافضایی دانشگاه شریف
وبگاه دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی*تکنیک تهران)
دفترچه معرفی دانشکده هوافضا دانشگاه خواجه نصیر*الدین طوسی
ویکی پدیا